Friday 21 December 2001

MOSAIC

i.s.m. VPRO Radio

Oene van Geel-viool en altviool, Jorrit Dijkstra-altsax, Wiek Hijmans-el.gitaar, Mark Haanstra-basgitaar

Eerder dit najaar nog te horen in het Young Vips dubbelconcert, speelt Mosaic nu voor het eerst een avondvullend programma in het Bimhuis. Mosaic is een collectief van een nieuwe generatie muzikanten, enthousiast bezig met de ontwikkeling van een eigen idioom en improvisatietaal. De groep integreert elementen uit verschillende muzikale tradities, waaronder jazz, klassieke, hedendaagse en geïmproviseerde muziek en tal van etnische tradities. Een oneindig palet aan klankkleuren biedt bouwstenen voor composities. Het gestructureerde werk van Oene van Geel en Mark Haanstra is kraakhelder, maar niet zonder humor, groove en lyriek. Dat van Wiek Hijmans en Jorrit Dijkstra leent zich meer voor collectieve improvisaties en eigenzinnige klanken.

Celebrating jazz since 1974