Thursday 10 April 2003

GUUS JANSSEN & DAVID KWEKSILBER BERTVAN DEN BRINK & CLEMENS VAN DER FEEN PAUL BLEY SOLO

Presentatie nieuwe vleugel Steinway D

Guus Janssen-piano, David Kweksilber-klarinet
Bert van den Brink-piano, Clemens van der Feen-contrabas
Paul Bley-piano

Een bijzonder programma om de aankomst te vieren van de nieuwe vleugel van het Bimhuis, een splinternieuwe Steinway D (de grootste Steinway concertvleugel), met twee uitzonderlijke -en zeer verschillende- pianisten, Guus Janssen en Bert van den Brink. Beide komen in een subtiele duobezetting, om de mogelijkheden van het instrument goed te doen uitkomen. De keuze voor deze pianisten is niet toevallig. Zij maakten deel uit van de selectiecommissie die in de Steinwayfabriek in Hamburg uiteindelijk voor dit instrument koos om het bijzondere karakter. ‘Wat zouden we graag Paul Bley op deze vleugel horen’, was één van de observaties. De daad bij het woord: de tweede helft van dit programma is voor Paul Bley. Bley’s pianospel is altijd onmiddellijk herkenbaar. Paradoxaal genoeg is hij een rusteloze experimenteerder, altijd op zoek naar andere mogelijkheden. Hij speelde in hard-bop bands (zijn plaatdebuut maakte hij in 1953 met Art Blakey en Charles Mingus), werkte in Californië met Ornette Coleman (in het prille begin van diens carrière) en ontwikkelde daarna zijn eigen stijl, gebaseerd op onverwachte harmonische wendingen, een voelbare, meer dan direct hoorbare ‘pulse’ en stevige melodische statements.

Celebrating jazz since 1974