woensdag 13 mei 2009
PAUL BLEY SOLO
i.s.m. VPRO Radio
Paul Bley-piano
Voor Bimhuiscard-houders geldt een toeslag van € 4. Na Muhal Richard Abrams is Paul Bley de tweede baanbrekende jazzpianist die deze maand solo optreedt in het Bimhuis. Bley is grondlegger van de melodieuze, bijna klassieke improvisatiestijl waarmee Keith Jarrett en Brad Mehldau beroemd zijn geworden. Sinds de jaren zestig staat zijn kalme solowerk in contrast met zijn drukke loopbaan: hij speelde bebop met Sonny Rollins, freejazz met Albert Ayler en hij experimenteerde met de eerste Moog-synthesizers. ‘Unafraid of silence, Mr. Bley finds ways to make it swing’ (New York Times). Voor Bimhuiscard-houders geldt een toeslag van € 4.