LES TROIS JOURS OP TOUR 99
BITE THE GNATZE Michel Duijves-klarinet, Simone Aarnink-viool, Oene van Geel- viool, Jorrit Dijkstra-altsax, pennywhistle, Joost Buis- trombone, lapsteel, Edwin Wieringa-contrabas, Paul Palessen-gitaar, banjo, Alan ‘Gunga’ Purves-drums DUNMALL/ROGERS/DELIUS/VATCHER (F/UK/NL) Paul Dunmall-tenorsax, sopraansax, Tobias Delius-tenorsax, Paul Rogers-contrabas, Michel Vatcher-drums
Les Trois Jours op Tour ’99 wordt mede mogelijk gemaakt door: AFAA/Association Française d’Action Artistique, Ministère de la Culture et Communication, MTN, VPRO Radio, Prins Bernardfonds/Anjerfonds, Stichting Jazz in Groningen, Gemeente Groningen, Provincie Groningen, Gemeente Utrecht, Gemeente Rotterdam, Maison Descartes, de Gouden Gids, Pernod en Tonica Groningen. Sinds 1991 presenteerden het Groningse Grand Theatre en het Centre Culturel Francais acht spannende afleveringen van Les Trois Jours, een drie daags festival voor recente Europese jazz en impro. Net als vorig jaar wordt ook dit jaar de samenwerking verbreed en brengt het Bimhuis, evenals jazzpodia in Utrecht en Rotterdam, een tweedaags programma uit het festival. De eerste avond biedt een dubbelprogramma met nieuwe trio’s van de Franse topklarinettisten Louis Sclavis en Sylvain Kassap. De samenwerking in CAKe stamt van november ’98 toen tijdens het festival van Nevers de Engelsman Paul Clarvis op avontuur ging met de Franse improvisatoren Sylvain Kassap en Noël Akchoté. “We zoeken een doorzichtig, vloeibaar geluid” (Kassap). “We willen ons laten verrassen door wat er gebeurt” (Akchoté). CAKe neemt een sprong in het diepe, waarbij muzikale ideeën in groepsimprovisaties als olie op water komen bovendrijven. Louis Sclavis is de meester van de zogenaamde ‘folklore imaginaire’, een grensgebied waarbij invloeden uit de jazz, volks- en klassieke muziek langskomen. Anders dan CAKe laat Sclavis weinig aan het toeval over. In inventieve en gestructureerde composities voor zijn nieuwste trio komt de formidabele techniek van de klarinettist ruimschoots aan bod. Evenals die van Michel Godard. Om Godard en zijn tuba kan je letterlijk en figuurlijk niet heen. Hij is met tuba en serpent zowel thuis in middeleeuwse, klassieke als oriëntaalse muziek, zoals in formaties rond Rabih Abou Khalil. Als improvisator pur sang trad Godard hier tijdens de vorige editie van Les Trois Jours op met Misha Mengelberg, onlangs nog met Sylvie Courvoisier en later deze maand met de Italiaanse zangeres Cristina Zavalloni. Bite the Gnatze (vrijdag) kiest zijn invloeden uit volksmuziek, country, jazz en geïmproviseerde muziek. Vrolijke deunen gebaseerd op oude dansritmes of zelfs op Western Swing worden afgewisseld met melancholische melodieën en gloedvolle improvisaties. De luchtige wijze waarop dit achtmans-orkest de meest uiteenlopende muzikale genres aandoet werkt goed op het gemoed. Op initiatief van Les Trois Jours vormen de Britten Paul Dunmall en Paul Rogers een kwartet met Tobias Delius en Michael Vatcher. Dunmall en Rogers nemen een aparte plaats in de Engelse improviserende muziekwereld in. Sinds ze door Keith Tippett uitgenodigd werden voor de groep Mujician in 1988 treden ze vaak als duo op. Hun cd’s ‘Invisibles’ en ‘Folks’ laten hechte en vaak op Engelse volksmuziek geënte improvisaties horen.