‘This is Our Music’ is het thema van Doek Festival 2018 en daarmee keert het Amsterdamse impro-collectief Doek terug naar de oorsprong: persoonlijke projecten van de individuele kernleden. Iedere musicus heeft de vrijheid genomen om een groep te kiezen. Het resultaat is een rijkgeschakeerd programma met onder meer twee avonden in het BIMHUIS.
De afgelopen edities van het Doek Festival behoorden tot de meest ambitieuze in de geschiedenis van het collectief. Zo was er de editie gewijd aan Anthony Braxton en Tri-Centric Foundation, uitwisselingsprojecten met Chicago en Berlijn en de grootschalige samenwerking met podia in Amsterdam onder de noemer The Present is Present. Doek keert terug naar de basis met het thema ‘This is Our Music’, naar het gelijknamige album van Ornette Coleman, een mijlpaal voor de vrij geïmproviseerde muziek.
Programma vrijdag 15 juni in het BIMHUIS :
20:30 – AMAGI
Eva Hoogland stem, Oguz Büyükberber basklarinet, Wolter Wierbos trombone, Giray Gürkal gitaar/basgitaar, Gülsah Erol cello, Korhan Erel elektronica
Wolter Wierbos is een improvisator pur sang die niet bang is om zich op onbekend terrein te begeven. Door de jaren heen speelde hij allerlei soorten muziek in vele verschillende ensembles, van jazz, nieuwe muziek en Caribisch tot dans en zelfs circusmuziek. Dit jaar presenteert hij een ensemble met Turkse musici die thuis zijn in zowel traditionele muziek als improvisatie.
21:45 – Stadhouders / Oliver / Vitols / Hart / Rosaly
Jasper Stadhouders gitaar, Mary Oliver altviool, Uldis Vitols contrabas, Harpo ’t Hart analoge syntheziser, Frank Rosaly drums
Jasper Stadhouders: ‘Voor het DOEK-festival van dit jaar presenteer ik een nieuw kwintet met een enigszins ongewone line-up. Drie akoestische snaarinstrumenten, akoestische drums en een zelfgemaakte analoge modulaire synthesizer. We zullen nieuwe composities ten gehore brengen, die vooral dienen als suggestie voor wat er gespeeld zou kunnen worden, niet voor wat er gespeeld zou moeten worden. De musici in deze groep zijn allemaal uitstekende improvisatoren, die ter plaatse kunnen bepalen hoe ze met het gecomponeerde materiaal omgaan.’
23:00 – Hoogland / Sylla / Rosaly
The Triangle: Dakar – Amsterdam – Chicago
Mola Sylla stem, Oscar Jan Hoogland piano, Frank Rosaly drums
Een driehoeksverhouding tussen 3 steden, 3 muzieksoorten en 3 personen die binnen de driehoek een positie innemen: zanger Mola Sylla uit Senegal, pianist Oscar Jan Hoogland uit Amsterdam en drummer Frank Rosaly uit Chicago. Mola Sylla stamt uit een traditie van griots (vertellers) die vaak op verrassende wijze afwijkt van Westerse culturele kaders. Hij speelt o.a. met Ernst Reijseger. Oscar Jan Hoogland is een sleutelfiguur in de impro-scene van Amsterdam, bekend om zijn experimentele benadering van de piano. Hij richtte bands op als EKE en The Ambush Party. Frank Rosaly begeeft zich in het spanningsveld tussen impro, experimentele muziek, rock en jazz. Hij speelde in talloze bands in Chicago.
Amagi (20:30)
Eva Hoogland stem, Oguz Büyükberber basklarinet, Wolter Wierbos trombone, Giray Gürkal gitaar/basgitaar, Gülsah Erol cello, Korhan Erel elektronica
Stadhouders / Oliver / Vitols / Hart / Rosaly (21:45):
Jasper Stadhouders gitaar, Mary Oliver (alt)viool, Uldis Vitols contrabas, Harpo ’t Hart analoge synthesizer, Frank Rosaly drums
Hoogland / Sylla / Rosaly (23:00)
Mola Sylla stem, Oscar Jan Hoogland piano, Frank Rosaly drums