zaterdag 6 februari 2016

DAVID KWEKSILBER BIG BAND: BREUKER VUUR

EEN MUZIKAAL ACTUEEL EERBETOON AAN WILLEM BREUKER
Speciale gast: Rob Verdurmen
Speciale gast: Rob Verdurmen drums. Werner Herbers, JanWillem van der Ham, David Kweksilber, Leo van Oostrom, Michiel van Dijk, Peter van Bergen, Jasper Blom, Rutger van Otterloo rieten, Wolter Wierbos, Koen Kaptijn, Joost Buis, Toon van Ulsen, Marijn Migchielsen trombone, Tjeerd Oostendorp tuba, Felicity Provan, Angelo Verploegen, Marc Kaptijn, Frank Vermast, Erwin ter Bogt trompet, Guus Janssen piano, Wiek Hijmans gitaar, Sjeng Schupp bas, Joey Marijs, Bart de Vrees drums, Peter Kuit tapdans, Teo Joling performance, Peter Kok DJ/VJ

Willem Breuker heeft, decennia lang, mensen verrast en gepakt met zijn muziek van intens geëngageerde signatuur. Met zijn enorme drive heeft hij de Nederlandse geïmproviseerde muziek wereldwijd bekend gemaakt.

In dit eerbetoon aan Breuker, die ruim vijf jaar geleden overleed, speelt de David Kweksilber Big Band zijn muziek in knetterende nieuwe arrangementen (voor de DKBB gearrangeerd door Maarten van Norden en Bernard Hunnekink, beiden leden van het Willem Breuker Kollektief).

De tweede set in dit DKBB optreden, Breuker Vuur, is geheel aan Breuker’s muziek gewijd, en wordt vooraf gegaan door een kort gedeelte van een biografische film over Breuker gemaakt door Paul van den Bos. Waarna de muziek van Willem zal zinderen en spetteren.

Speciale gast op dit concert: drummer van het Willem Breuker Kollektief Rob Verdurmen, op wiens flow het WBK decennia heeft gevaren.

De DKBB speelt twee sets. In de eerste set o.a. twee premières.

Programma:

Rodrigo Faina – Portrait of Two Cities: Instructions on how to sing / how to cry
poëzie van Julio Cortázar voorgedragen door trompettiste Felicity Provan en tapdanser Peter Kuit
Samuel Vriezens consciëntieus meanderende ‘Stoet in de Nacht’, een aangrijpende Multétude (première)
Maarten van Nordens poëtische minimal-funk, ‘La Fonque Revisited’ (première)
-Én: eindelijk maken de Ezel, de Kunstschilder en Teo Joling hun appearance bij de DKBB. ‘Ezeltje strek je, tafeltje dek je…’ (op muziek van Guus Janssen en Maarten Altena)

— pauze —

BREUKER VUUR:
-Waddenzee
-To remain
-Anabelle
-Florida

Voorafgaand aan het concert en na afloop DJ/VJ Peter Kok, bijzondere historische muziek en beeldopnames.

De David Kweksilber Big Band, ‘een ongekend elastisch ensemble’ (de Volkskrant), verenigt bijzondere elementen uit de Nederlandse muziekcultuur die gedurende de afgelopen decennia Nederland mondiaal tot een toonaangevend muzikaal-culturele hotspot hebben gemaakt, en brengt pionierende originaliteit feestelijk en spetterend over het voetlicht.

Het Bimhuis restaurant is geopend voor aanvang van het concert van 18:30 tot 20:30 (reserveren aanbevolen 020-7882158). Na afloop van het concert is het Bimhuis Café geopend (gratis toegang).

Celebrating jazz since 1974