Kayhan Kalhor staat internationaal bekend als de voornaamste meester van de kemenche, de Perzische knieviool. De Iraanse grootheid werkt regelmatig samen met musici uit andere culturen, zoals met de Indiase sitarspeler Shujaat Khan, de Turkse saz-wizard Erdal Erzincan, de Malinese kora-virtuoos Toumani Diabaté en het Amerikaanse strijkkwartet Brooklyn Rider. Zijn project met het Rembrandt Trio is in dit opzicht bijzonder intrigerend. Kalhor zegt er zelf over: ‘Je kunt het niet categoriseren, het is geen jazz, geen klassieke muziek, het is gewoon iets dat we doen met onze instrumenten, waarbij alles draait om improvisatie.’
De gekozen instrumenten zijn opmerkelijk. Kalhor bespeelt natuurlijk de kemenche, de knieviool met dat expressieve recht-naar-het-hart-geluid. Rembrandt Frerichs bespeelt een fortepiano naar een model uit 1790, het soort instrument dat Mozart bespeelde. De klank zit tussen een piano en een klavecimbel in. Frerichs zegt: ‘Ik voelde me ertoe aangetrokken omdat het kan klinken als een tar (Iraanse langhals-luit) of een santur (Iraanse/Indiase cymbalom). Het instrument heeft veel minder boventonen dan een moderne piano en klinkt daardoor transparanter, wat veel ruimte geeft aan de andere instrumenten.’
Kayhan Kalhor kemenche, Rembrandt Frerichs pianofort, Tony Overwater contrabas, Vinsent Planjer drums