Menu
+31 (0)20 - 788 2150 | info@bimhuis.nl

Missie / geschiedenis


MISSIE

Het BIMHUIS staat te boek als een van de belangrijkste jazzpodia ter wereld, maar naast jazz en vrije improvisatie krijgen vele andere vormen de aandacht. Rode draad is de keuze voor levende muziek, muziek in ontwikkeling, muziek die ademt, waarin risico’s worden genomen. De programmering legt de nadruk op actuele ontwikkelingen, waarbij ook gevestigde namen en pioniers van eerdere stromingen regelmatig aan bod komen. Vernieuwing is een belangrijke factor, of het nu jazz, ensemblemuziek, wereldmuziek of elektronische muziek betreft.

Het BIMHUIS is een podium voor baanbrekende musici van alle generaties, uit binnen- en buitenland, en stelt zich ten taak het in een vroeg stadium te herkennen, stimuleren en presenteren van excellent talent. Het BIMHUIS biedt ruimte aan tal van educatieve activiteiten, sessions en workshops en fungeert eveneens als muzieklaboratorium, met regelmatig georganiseerde carte blanche-concerten en Monday Matches (maandelijkse sessies, waarin dansers en musici samen improviseren).

GESCHIEDENIS

Het eerste BIMHUIS werd geopend in 1974, drie decennia voor de oplevering van het huidige gebouw. De locatie was een voormalige meubelshowroom aan de Oude Schans, nabij De Wallen. Deze was verworven door enkele musici verbonden aan de vers opgerichte Beroepsvereniging voor Improviserende Musici (BIM), onder wie saxofonist Hans Dulfer en pianist Misha Mengelberg. Het was een tijd van enthousiaste, vooruitstrevende initiatieven in de jazz, waarin bewust afgeweken werd van de traditionele aanpak. In Nederland ontstonden vernieuwende gezelschappen als Instant Composers Pool en het Willem Breuker Kollektief.

Al snel verwierf het BIMHUIS de status van belangrijkste Nederlandse podium voor geïmproviseerde muziek en werd de zaal geliefd bij beroemde internationale bandleiders, onder wie Charles Mingus, Archie Shepp, Cecil Taylor, Pharoah Sanders en Sun Ra. Tegelijk werd ruimte geboden aan nieuwe Nederlandse initiatieven, conservatoriumstudenten en leerorkesten. Vanuit het BIMHUIS worden tot op de dag van vandaag nieuwe bands opgericht en projecten opgezet waarin lokale en internationale musici samenwerken.

In 1984 werd het gebouw ingrijpend verbouwd, met als belangrijkste onderdeel de als amfitheater vormgegeven zaal. Dichtbij het podium was de sfeer intiem, terwijl bovenaan de zaal doorloop mogelijk was naar de naastgelegen caféruimte. Er werd een professioneel opnamesysteem aangelegd, met als gevolg dat veel optredens op plaat en cd werden uitgebracht of op de radio werden uitgezonden. De hemelbestormers uit de beginperiode groeiden in de jaren tachtig en negentig uit tot internationaal gerespecteerde orkestleiders.

In 2005 opende het huidige BIMHUIS. De karakteristieke ‘zwarte doos’, die uit het Muziekgebouw aan ’t IJ steekt, werd ontworpen met het oude BIMHUIS in gedachten. Iedereen speelt er nu, van sterren tot amateurs en van mainstream tot avant-garde. In de kern is het BIMHUIS hetzelfde gebleven: een belangrijk knooppunt in het internationale netwerk van improviserende musici.