Menu

Lockdown & Listen: week 27

Elke week tipt programmeur Frank van Berkel in zijn Lockdown & Listen een album. Week 27: We Were There van Reijseger Fraanje Sylla.


We Were There

Aanstaande zaterdag, 4 juli, gaat het BIMHUIS weer open! Na bijna 4 maanden gesloten te zijn geweest voor live concerten voor een publiek.
Op donderdagmiddag 12 maart moesten we besluiten dat het concert van Reijseger Fraanje Sylla diezelfde avond niet door kon gaan vanwege de coronacrisis. Het trio was als eerste geveld door de crisis en mag als eerste nu weer in het BIMHUIS voor een publiek optreden. Maar dan wel in anderhalve metersetting.

Ik beluister een prototype van het nieuwe album ‘We Were There’ dat in maart zou uitkomen, maar nu met een herziene druk wordt gepresenteerd. Volgens Harmen Fraanje moet je de titel mystiek opvatten. Het is in ieder geval aan te bevelen dit album in zijn geheel te beluisteren anders mis je de essentie. Bij het laatste, meest mysterieuze nummer, krijg je de vraag die de titel impliceert toegespeeld ‘Were you there?’.

Bij het eerste nummer ‘Boulmamine’ valt direct de mooie mix van drie continenten op; Afrika, Amerika en Europa. Muzikaal verdeelt dit zich over verschillende genres, grofweg: blues, Nordic en Afrikaanse rituelen. Maar in het geheel zijn er meer invloeden te horen; Europese componisten, spiritualiteit en filmmuziek. Deze gaan dan weer kriskras over de drie continenten. Hierdoor laat deze muziek zich niet makkelijk vangen in ouderwets stijljargon. Laat je dan ook meevoeren en hoor hoe Reijseger en Fraanje poëtische melodieën improviseren binnen en buiten de toonsoort en hoe mysterie zich ontvouwt door de bezwerende zang van Sylla.

Bijvoorbeeld het pastorale ‘Bodensee’ met laatromantische Mahleriaanse harmonieën, met de ruisende percussieve ademhaling van het meer op de achtergrond. Wat zich ook nog aan de oevers van het Bodenmeer af had kunnen spelen is ‘Landscape of the Soul’, waar samenzwerende blues en Afrikaanse soul in beeld komen. De melodie van het nummer ‘Charlotte’ roept een vage herinnering op aan Satie met een rondedans in vijfkwartsmaat.
‘Koluté’ klinkt als een Senegalese volksdans, speels en omlijst met bluesy cello riffs en jazzy pianolijntjes.

Blij te horen dat het vrolijk makende ‘Raykwela’ van Ernst Reijseger nu eindelijk op plaat is gezet. Het nummer met een polyritmisch tussenstukje en een relatief nieuw C-stukje, staat al vele jaren op het repertoire van Ernst en leent zich goed voor avontuurlijke improvisaties. Hij speelde het jaren geleden al in memorabele versies, onder andere in duo met Sean Bergin, maar het is nooit eerder uitgebracht.

Deze drie musici voeren ons naar vrolijke, soms duistere plaatsen in de ziel en vragen ons aan het einde van de cd ‘Were you there?’. Aanstaande zaterdag gaat dat live gebeuren. Het door corona maar beperkt aantal toegestane mensen in het publiek van die avond kan later zeggen: ‘We Were There!’

Ernst Reijseger – cello
Harmen Fraanje – piano
Mola Sylla – vocals, m’bira, xalam

Koop het album We Were There hier.

Wil jij ook in aanmerking komen voor de wekelijkse Lockdown & Listen?
Stuur je album naar BIMHUIS, Piet Heinkade 3, 1019 BR Amsterdam, t.a.v. Frank van Berkel, of digitaal naar info@bimhuis.nl, o.v.v. Lockdown & Listen

Bekijk de vorige tips van Frank:
Week 19: Jeroen van Vliet Moon Trio – Monochromes
Week 20: Tineke Postma – Freya
Week 21: Maarten Hogenhuis Trio +3
Week 22: Dinosaur – To The Earth
Week 23: Irreversible Entanglements – Who Sent You?
Week 24: Witch ‘n’ Monk
Week 25: A Self-Strewn Portrait – Sun-Mi Hong Quintet
Week 26: Album – Ernst Glerum